Amandelmeel wat info

Amandelmeel

Een amandel wordt vaak gezien als een noot maar is eigenlijk een pit. De amandel behoort plantkundig tot de rozenfamilie die in 3 subfamilies is verdeeld waarvan de leden onderling nauw verwant zijn. De amandel is lid van de pruim subfamilie samen met de pruim, abrikoos, kers, perzik en nectarine.

Amandelen worden in veel vormen verkocht: Geblancheerd, hele gepelde, gedopt, gehakt, met of zonder vlies, gehalveerd en als amandelschaafsel. In sommige recepten komt amandelpoeder voor, er kunnen 2 verschillende dingen mee bedoeld worden: – Amandelen die gemalen zijn nadat ze ontdaan zijn van de amandelolie; amandelbloem. -Gepelde of amandelen in het vlies : gemalen amandelen; amandelmeel

Amandelmeel, rijk aan vitaminen en mineralen

Van de voedingswaarde van amandelen, valt gelijk op dat ze rijk zijn aan de vitaminen B1, B2, B6 en E. Ze hebben verder een hoog gehalte aan de mineralen calcium, ijzer, fosfor, kalium, magnesium, zink, koper, mangaan, selenium en chroom. Verder kenmerken amandelen zich door het hoge gehalte aan goede vetten en hoogwaardige proteine, de vezels en de hoge energiewaarde. Door het hoge gehalte aan magnesium zijn ze zeer geschikt voor sporters die een hogere magnesiumbehoefte hebben.

In Nederland komen tekorten aan magnesium veelvuldig voor, vooral bij ouderen. Magnesium wordt uitgeput door alcohol en wie regelmatig producten met wit meel en witte suiker eet heeft een vergroot risico op magnesiumtekort omdat het lichaam opgeslagen magnesium gebruikt voor het verwerken van deze stoffen.

Allergenen informatie

Tarwevrij, Glutenvrij, Koemelkvrij en Lactosevrij, Gistvrij, Caseïnevrij, Sojaeiwitvrij, Sojaolievrij, Zonder toegevoegd zout, Zonder geraffineerde koolhydraten ofwel suikers. Amandelmeel heeft vele mooie eigenschappen, zo is het dus glutenvrij. Glutenvrij is niet tarwevrij, in spelt zitten bijvoorbeeld ook gluten. Voor mensen met een allergie of intolerantie voor tarwe is spelt een uitkomst maar mensen met een glutenintolerantie moeten doorgaans alle glutenbevattende granen vermijden. Aangezien amandelmeel glutenvrij is en voldoet aan de eisen voor meelprodukten van de moderne westerse consument is het een prima vervanging van andere meelsoorten.

Amandelen zijn goed bij diverse spijsverteringsstoornissen. Amandelen zijn bijzonder geschikt voor leverpatiënten: amandelvet is lichter verteerbaar dan andere vetten.

Amandelmeel voordelen maar ook nadelen

Amandelmeel heeft veel voordelen, maar net als bij ieder ander voedingsmiddel, moet je wel blijven variëren om een overschot of tekort aan bepaalde stoffen te voorkomen. Want sommige stoffen zijn in principe gezond (of niet schadelijk), maar als je er teveel van binnenkrijgt is dat weer niet zo  gezond.

Amandelmeel bevat meer calorieën dan bloem (gemiddeld 581 kcal per 100 gram versus 364 kcal per 100 gram). Maar wát je dan aan calorieën binnenkrijgt als je amandelmeel gebruikt, is wel meteen waardevol. Amandelmeel is gewoon heel voedzaam. (Maar eet er ook weer niet teveel van!)

Amandelmeel is duur en je kunt het niet overal krijgen. een tip is amandelen te kopen en er zelf meel van te maken of natuurlijk kopen wanneer het in de aanbieding is evt zou je in over de grens met Duitsland kunnen kijken.

Amandelmeel zou ontstekingen bevorderen…

Let gewoon op, geniet van de gezondheidsvoordelen en alles met mate.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s