Bugalicious, insecten eten (Rapalje zomerfolk festival 2015)

11692566_1025623720804578_8041878433881318887_n

Op het Rapalje zomerfolk festival stond dit jaar Bugalicious. Bugalicious wordt gerund door Patricia Stevens ze is Moleculair Bioloog en Voedingsdeskundige. In haar mooie Bugalicious caravan verkoopt ze onder andere bitterballen en loempia’s.  Maar ook zoete snacks zoals de Bugalicious notenvruchtenreep, chocolaatjes, lolly’s, taartjes en koekjes en dat allemaal op basis van-en met… insecten!

Waarom insecten? Tja, waarom niet eigenlijk? Veel mensen zijn al bewuster aan het eten dmv biologisch/ gezond eten en insecten passen daar helemaal bij. Ze zijn echt super gezond, bevatten erg veel vitaminen en essentiele aminozuren ( iets wat de mens nodig heeft maar deze zelf niet kan aanmaken) En ze zijn nog eens ontzettend duurzaam. In vergelijking met de veeteelt bijvoorbeeld, hier wordt bij de kweek van insecten duidelijk minder Co2, methaangas, stikstofoxide en ammoniak geproduceerd. In het buitenland is insecten eten vaak de gewoonste zaak en regelmatig ook een delicatesse maar in Nederland helemaal (nog) niet. Bugalicious wil daar verandering in brengen en deze zomer zal de niet te missen Bugalicoius caravan op veel festivals in Nederland te zien zijn.

Dus…Insecten…

Eerlijk gezegd zou ik uit mezelf ook niet geheel zonder twijfel zo’n insect gaan opeten maar je bent op zo’n festival en (toch enigzins nieuwsgierig) denk je” laat ik het gewoon eens proberen” Ik moet zeggen onze dochter en man waren mij al wel voor, haha!

IMG_20150628_192823

Even daarvoor zag ik nog, terwijl ik op mijn koffie stond te wachten bij de aangrenzende kraam, een moeder met een klein jongetje een potje wormpjes halen. Het jongetje was blij en deelde vrolijk een voor een de wormpjes uit aan de anderen, stak ze vervolgens in zijn mond alsof t snoepjes waren.

Mijn dochter had met mijn man staan proeven en bracht mij er eentje terwijl ik in de rij voor de koffie stond. Oke gelukkig dacht ik nog bij mezelf ze zijn crunchy! ( dus niet rauw!) als ze zacht waren geweest…( tja ik eet voor het eerst een insect hoor dat is al heel wat) Ik heb nog even een foto van de bewuste meelworm gemaakt.

IMG_20150628_193225(1)

De smaak van deze meelworm deed denken aan een soort van chips/zoute stokje idee, eigenlijk had het in eerste instantie bijna geen smaak alleen een wat pittige zoutige nasmaak. Eerlijk gezegd moest ik er een beetje aan wennen, niet zozeer vanwege die smaak maar omdat ik toch nog wat andere associaties met een meelworm heb. Ik moet dan ook echt nog wel een drempel over wil ik kunnen genieten van deze beestjes. Verschillende voordelen hebben het eten van insecten zeker wel en de smaak is prima dus het zou heel goed kunnen dat ik op een dag toch nog weer eens een 2e poging doe. ;-)

IMG_20150628_192855

Voordat we naar huis gingen wilde mijn dochter nog heel graag zo’n mooie en lekkere Bugalicious lolly. Het werd een blauwe met een kleine schorpioen erin :-)

Nieuwsgierig geworden en wil je meer info over Bugalicious en weten waar ze deze zomer nog meer staan? Check dan de website of de facebook pagina: https://www.facebook.com/HealthyFoodVision?ref=ts&fref=ts

Geef een reactie

