Zoet! Suikervervangers en hun achtergrond info

Het allerbeste wat je voor je gezondheid kunt doen is geen geraffineerde suiker eten. Maar suiker is lastig om helemaal achterwege te laten daarom is het fijn dat er goede alternatieven zijn. Ik heb een aantal goede suikervervangers voor je op een rijtje gezet. En eentje niet zo’n goede; aspartaam wat veelal nog in drinken werd verwerkt. ( Ik weet niet hoe vaak dat nu nog zo is) Er worden in ieder geval veel suikervervangers in van alles en nog wat verstopt, dus let daar goed op als je dit niet wilt.

Twee voorbeelden van een natuurlijke, onbewerkte suikersoort zijn palmsuiker en kokosbloesemsuiker. Kokosbloesemsuiker wordt gemaakt van de nectar van biologische kokosbloesem. Er komt geen raffinage of (over) verhitting te pas aan de productie van kokosbloesemsuiker, en dat is ook de reden waarom kokosbloesemsuiker zo rijk is aan goede voedingsstoffen, waaronder verschillende B-vitamines en allerlei mineralen, zoals magnesium, ijzer, zink en kalium.

Wat-is-palmsuiker-kokosbloesemsuiker-palmstroop-kokosbloesemstoop-jaggery

filmpje hoe kokosbloesemsuiker wordt gemaakt

filmpje 2 hoe kokosbloesemsuiker wordt gemaakt

Palmsuiker komt van de dadelpalm, sagopalm en arengapalm. het heeft net zoals kokossuiker een lagere glycemische indexwaarde dan vele andere zoetstoffen, wat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. (de glycemische index is een maat voor hoe hoog de suikerpiek is in je bloed wanneer je een bepaalt product hebt gegeten dat suiker bevat. Hoe hoger de glycemische index, hoe ongezonder voor je lichaam).

En omdat dit ook een vrij ongeraffineerde ( rauwe) vorm van suiker is heeft het een aantal gezonde voedingsmiddelen – vitaminen en mineralen -, die bij geraffineerde suikers verloren gaan.

Palmsuiker en kokossuiker hebben wel een eigen smaakje, ze hebben een soort caramel achtige smaak.

agave-siroop-alternatief-voor-suiker

Agavesiroop; daarvan is ook bekend dat het een lage GI (tussen de 30 en 39) heeft en is daardoor dus gunstiger voor de bloedsuikerspiegel dan tafelsuiker. Die lage GI komt omdat agavesiroop naar verhouding veel fructose bevat. Fructose moet echter door de lever worden verwerkt en omdat de lever daartoe maar een beperkte capaciteit heeft is het veelvuldig gebruik ervan af te raden.

Aspartame

! Aspartaam ( ik zet hem er wel tussen) is een kunstmatige zoetstof (komt in de natuur niet voor) en heeft een zoetkracht van 160 tot 200 keer die van suiker. Het aantal calorieën is hetzelfde als die van suiker, maar omdat je er zo weinig van nodig hebt is dat te verwaarlozen. Sinds eind december 1995 is het een wettelijk toegelaten zoetstof. Maar er worden wel kritische kanttekeningen geplaatst bij het gebruik van aspartaam (de onderzoeken spreken elkaar soms tegen). Het wordt in verband gebracht met veranderde concentraties neurotransmitters, epilepsie, hoofdpijn en hersentumoren. Klachten die geregistreerd zijn door het Amerikaanse Departement of Health and Human Services zijn onder andere: hoofdpijn, migraine, droge ogen, duizeligheid, drang naar suiker, vocht vasthouden en menstruatieproblemen.

stevia

Stevia komt van de stevia plant. Het unieke van dit zoetmiddel is dat het geen calorieën bevat en wel 300 keer zoeter is dan gewone suiker. De glycemische index is 0. Stevia heeft een nasmaakje wat een beetje aan drop doet denken. Kijk wel uit dat je niet de commerciële stevia koopt omdat deze weer bewerkt zou zijn en volgestopt met vulmiddelen.

Buckets-on-Trees

Ahornsiroop is een smaakvolle vervanger van suiker. Ahornsiroop wordt geoogst van de esdoorn boom (de Maple tree) Ahornsiroop – Maple Syrup in het Engels – werd al gebruikt door Noord-Amerikaanse Indianen.

Om een liter ahornsiroop te maken is tussen de 30 en 50 liter sap uit de esdoorn boom nodig!  Vandaar dat het zo kostbaar is, vooral wanneer het uit biologische landbouw komt. Ahornsiroop is een van de weinig zoetstoffen waar de vraag groter is dan het aanbod. Dit is de andere reden dat het zo veel kost – en het is volkomen begrijpelijk dat er zo veel vraag is, ahornsiroop is niet alleen heerlijk, maar ook redelijk gezond in vergelijking met normale suiker.

Ahornsiroop heeft een glycemische index van slechts 55 – terwijl suiker in de buurt van 70 komt.

Honig

Honing: Een andere natuurlijke suiker vervanger is zuivere honing. Maar ook daarvoor geld dat je er niet te veel van moet gebruiken. Belangrijk is om te kijken wat voor soort honing je hebt. Industriële honing is best vergelijkbaar met… puur suikerwater en dus even ongezond als geraffineerde witte suikerVerder heb je ook nog de keuze tussen koudgeslingerde honing en rauwe honing. Rauwe bio- honing komt van de imker, zo uit de honingraat opgevangen.  Als je Rauwe bio- honing met mate gebruikt heeft dit haast geen effect op je bloedsuikerspiegel en is dus zeker één van de gezondste suikervervangers. Vooral rauwe, biologische honing biedt ons vele gezondheidsvoordelen. Deze honing barst van alle gezonde voedingsstoffen, vooral vitaminen B en essentiële mineralen maar even goed enzymen, aminozuren, en sterke antioxidanten.

Biologische honing uit pot komt uit gebieden waar binnen een straal van 5-7 kilometer geen industrie, niet-biologische landbouw of snelwegen voorkomen. Ook halen de bijen de nectar uit natuurgebieden en van niet-genetisch gemanipuleerde planten. De bijen overwinteren natuurlijk, dus niet op water met geraffineerde suiker, maar op eigen honing. Doordat biologisch gehouden bijen niet zijn bijgevoerd met suikerwater en de honing koud verwerkt wordt, is biologische honing uitgesprokener van smaak. De allerlekkerste honing schijnt wel te zijn van de biologische imker en ik kan niet wachten om dat eens te gaan proberen! Honing moet je trouwens niet teveel verhitten, wil je de goede eigenschappen behouden verwarm het dan niet meer dan 40 graden.

In dit filmpje besteden ze aandacht aan Geraffineerde Suiker en Kokosbloesemsuiker.

100e blogpost
En dit bleek de 100e blogpost op naar de volgende 100 :-)
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s